DAGVOORZITTER DIRK KOPPENOL

VOOR EEN IMPACTVOL EVENT

PUBLICATIES & BOEKEN


 ‘Interesting read on how the port of Rotterdam managed to get the Maasvlakte 2 port expansion accepted.’
Olaf Merk, Organization for Economic Co-operation and Development (OECD)

  '[boek met] blijvende relevantie'  'gaat uw organisatie lobbyen (...) dan is dit onmisbare kost'
Maritiem Nederland

 LOBBY FOR LAND (2016)

De succesvolle lobby van Rotterdam resulteerde in vier enorme havenuitbreidingen: Botlek, Europoort en Maasvlakte 1 tussen de jaren 1950 en 1970, en Maasvlakte 2 in 2008-2012. Soms stuitten deze projecten op tegenstand; ze waren kostbaar en zouden grote gevolgen hebben voor de leefbaarheid in het havengebied. Het Rotterdamse Havenbedrijf ontwikkelde in de loop van decennia een sterke lobby om publieke en politieke tegenstand te overwinnen en het draagvlak voor havenuitbreiding te behouden. 

Dirk Koppenol laat, door het 15-jarige besluitvormingsproces van Maasvlakte 2 te vergelijken met de eerdere havenuitbreidingen, zien hoe de Rotterdamse Lobby functioneerde, maar vooral waarom en onder welke omstandigheden deze lobby voor havenuitbreiding succesvol was. Lobby for Land is een spannende en inzichtelijke verkenning van de krachten die de Rotterdamse lobby voor havenuitbreiding hebben aangedreven, de publieke en politieke houding ten opzichte van havenontwikkeling hebben veranderd en het succes van besluitvormingsprocessen voor havenuitbreiding hebben bepaald. Het is een must-read voor iedereen die geïnteresseerd is in besluitvormingsprocessen rond grootschalige infrastructurele projecten.

LEES MEER
KOOP NU



 



DE KRACHT VAN HET MAINPORTCONCEPT (2015)

De Betuweroute, de Polderbaan, de Tweede Maasvlakte en de Hogesnelheidslijn. Al deze projecten waren geënt op het breed gedragen mainportconcept: het idee dat luchthaven Schiphol en de haven van Rotterdam de motoren waren van de Nederlandse economie. Is er in de eenentwintigste eeuw echter nog wel een toekomst voor dit grote denken in een klein en drukbevolkt land?


LEES MEER
KOOP NU





ROTTERDAMSE CONTAINER KOPSTUKKEN (2018)


Mainport Rotterdam is met afstand de grootste haven van Europa. Jaarlijks worden vele miljoenen containers overgeslagen. Deze positie wordt door velen geaccepteerd als een gegeven. Maar is dat terecht? Rotterdamse Containerkopstukken geeft een uniek kijkje in de opkomst van de containerlogistiek in de Maasstad. Dit aan de hand van een aantal interessante portretten. Deze veertien personen hebben in de afgelopen jaren een beslissende rol gespeeld in het behouden van de marktleidende positie.




KOOP NU





10 SMARTPORT TRENDS 2030-2050 (2021)


SmartPort heeft als kennishub aan de basis gestaan van meer dan 100 onderzoeken met ruim 400 bedrijven naar de toekomst van zeehavens zoals Rotterdam (2030-2050). Op basis van deze 100 onderzoeken is het mogelijk om de 10 belangrijkste trends vast te stellen. Hiermee zet Rotterdam weer een extra stap in de richting van het worden van de Smartest Port: een haven waar samenwerking, kennisuitwisseling en innovatie centraal staan.

DOWNLOAD NU




DREAM BIG, START SMALL
AI IN TRANSPORT & LOGISTICS (2023)

Rapport over de potentie van AI voor de transport en logistiek. De belangrijkste ontwikkelingen die de AI-ontwikkelingen versterken zijn de energietransitie, klimaatverandering, automatisering en de vergrijzing van het personeelsbestand zijn. In het rapport wordt een stapsgewijze aanpak voorgesteld om AI te gaan gebruiken.
Bij het implementeren van AI, kun je de parallel leggen met het aannemen van een werknemer (AI als collega): Je moet eerst weten wat de baan en het type medewerker is dat je nodig hebt, voordat je aan de slag gaat met de vacaturetekst en het sollicitatieproces. Universiteiten en kennisinstelling spelen een cruciale rol om het bedrijfsleven hierbij te helpen.


DOWNLOAD NU